Witaj, miło Cię znów widzieć....
- Aktualności
- Historia, a to ciekawe
Historia, a to ciekawe
Dlaczego Anglicy jeżdżą lewą stroną?
No właśnie - dlaczego Anglicy jeżdżą lewą stroną, a my prawą? Skąd to się wzięło?
Po lewej jeżdżą głównie (ale nie wyłącznie) Brytyjczycy i również w 75 krajach lub terytoriach na całym świecie (w tym w Indiach, Australii, Irlandii, na Malcie, Cyprze, w Indiach, Japonii, Indonezji czy Tajlandii).
Kiedyś większość krajów w przeszłości jeździła lewą stroną (od starożytności), a potem przeszła na prawo.

-
W dawnych czasach noszono zawsze szable przy lewym boku (jadąc konno lepiej było mijać się prawym).
-
Karoce podjeżdżały na dwór zgodnie
z ruchem wskazówek zegara, dlatego też drzwiczki były umieszczone po ich lewej stronie. -
Ruch lewostronny był wygodniejszy dla dawnych wozów (woźnica siedział wtedy po prawej stronie kozła, bo tak łatwiej kontrolował drogę i swobodnie machał batem).
Ale już dla wielokonnych zaprzęgów wygodniejsza i pozwalająca na łatwiejsze manewrowanie była jazda prawą stroną.
I tak około XVIII wieku narodziła się w Europie "nowa tradycja". Jej orędownikiem stała się Francja, spopularyzowała tę modę zwłaszcza za Napoleona (gdzie doszły wojska francuskie, tam i prawostronność).
Niektórzy historycy uważają, że przyczyną zmian była... wojna, a dokładniej taktyka opracowana przez Napoleona, która miała zmylić siły wroga. Odwrócenie wszystkiego okazało się udanym pomysłem podczas bitew!

-
Rewolucja w ruchu drogowym trwała ponad 100 lat. W Krakowie tramwaje zaczęły się poruszać
w ruchu prawostronnym dopiero STO LAT TEMU! -
Szwecja dopiero w 1967 roku dołączyła do ruchu prawostronnego, rok później Islandia. Brytyjczycy też myśleli o zmianie w latach 60-tych, ale część społeczeństwa omdlała na samą myśl o zburzeniu tradycji i pomysł upadł.
Wyjątkowa sytuacja ma miejsce w tunelu na pl. Szewczyka w Katowicach. -
Ciekawostka:
W jednym z tuneli obowiązuje normalnie ruch prawostronny, w drugim zaś dostępnym wyłącznie dla autobusów - ruch lewostronny. Wynika to z tego, że łatwiejsza jest organizacja przystanków autobusowych, gdy autobusy poruszają się w ruchu lewostronnym.
-
Tak naprawdę to nasz ruch prawostronny jest negacją zastałego porządku, a brytyjskie poruszanie się po lewej stronie, jest naturalną konsekwencją wynikającą z ciągłości historycznej.
Opracowała: Teresa Podolak – nauczycielka historii oraz WOS.
Ilustracje: domena publiczna.